Al heel wat beleefd! - Reisverslag uit Genua, Italië van Susan Laret - WaarBenJij.nu Al heel wat beleefd! - Reisverslag uit Genua, Italië van Susan Laret - WaarBenJij.nu

Al heel wat beleefd!

Blijf op de hoogte en volg Susan

13 September 2012 | Italië, Genua

Nu bijna twee weken aan boord en al heel wat beleefd.

Twee september dus aan boord gekomen. Het was half 7 verzamelen op Schiphol. We zouden vliegen met z'n achten. Zevens stagiaires en één begeleider. Ik had al in de smiezen wie erbij hoorden. Allemaal met ouders, broertjes/zusjes en de vriendin aan de zijde.
De jongens begonnen elkaar een hand te geven en zich voor te stellen. Ik denk dat 4 van de zeven mij straal voorbij is gelopen (terwijl ik midden in de groep stond). Allemaal keken ze verbaasd op toen ik me hand uitstak en me ook wou voorstellen. Hahaha.
Het vliegen was super leuk. Had ik nog nooit gedaan, dus dat was wel spannend.

Eenmaal aangekomen in Motril, stond er maar 1 taxi ons op te wachten. Er was niet op zoveel personen en zoveel bagage gerekend. We hebben een kwartier gewacht en toen kwam er een tweede taxi bij die ons naar de haven heeft gebracht. Het was iets meer dan een uur rijden, maar het uitzicht was prachtig. We reden door de bergen en langs de kust, fantastisch.
Toen we dichter bij de haven kwamen zagen we de kranen van het schip al. We konden allemaal niet geloven dat we de komende vijf maanden mochten door brengen op zo'n groot schip.
Eenmaal aan boord, voorgesteld aan de bemanning en een praatje van de kapitein en de chief officer. Daarna hebben we een safety ronde gelopen. Deze hebben we niet af gemaakt omdat iederen bek af was van het wachten op de airport en het vliegen zelf. Om 4 uur snachts van huis vertrokken en dan tot een uur of 8 savonds je aandacht erbij houden kost veel energie.

De volgende dag hebben we met de Third officer de safety ronde nog een keer gelopen. Onze mentor (tutor) vond deze niet uitgebreid genoeg dus hebben gelijk daar achterna de safety ronde nog een keer gedaan.
We hebben het schip nog een beetje verkend en de stagiaires onder elkaar wat beter leren kennen.

Na twee dagen ging het echt werk beginnen. Wachten mee lopen en takenboeken. Wij werken alleen overdag. Dat houdt in dat je bijv. 's ochtends van 8-12 wacht mee loopt me de kapitein en dan 's middags van 13-17 in de tutor room aan je takenboek werkt. Heel erg wennen, want nu ik geproefd heb van het werken aan boord, ben ik het liefst de hele dag lekker bezig. Als we ten anker liggen of in de haven zijn wordt er verwacht dat iedereen die op de brug werkt, dan aan dek werkt.
We hebben al zoveel gedaan, hier een lijstje:

- Luiken bedienen
- ankeren
- oproepen op de VHF
- bilge alarm in het ruim getest
- ruimen schoonmaken
- pompen starten
- pontons shiften
- brug schoonmaken (hoort er ook bij)
- rubbers van de luikjes en deuren van de accommodatie in de vaseline gezet
- safetyronde voor de vierde keer gelopen
- safetyronde zelf gegeven (vijfde keer dus... Nu zal ik het ook niet meer vergeten) dit heeft me veel handtekeningen voor me takenboek opgeleverd
- boekwerken verbeterd
- Free fall boat overboord getakeld en motor getest
- MOB boat overboord getakeld en motor getest

En nog veel meer!

Er is een ding wat ik echt heel gaaf vond. Gister avond rond een uur of half zeven mocht ik met de chief officer mee en mocht ik voor het eerst in me leven een kraan besturen. Het was heel spannend en heel erg leuk. Eerst heeft de Ch. off. alles uitgelegd en daarna moest ik aan de bak.
Er was een emmer op een van de luiken geplaatst en nu moest ik de haak van de kraan precies op de emmer plaatsen. De andere officieren zaten me al een beetje te pesten, dat ze beter binnen konden blijven, maar ik heb ze een poepie laten ruiken.
In 1 keer had ik de haak op de emmer. De emmer zat klem. Perfect zei de Ch. off. Er moest nog een luik terug geplaatst worden dus dat kon ik ook wel even doen. Met de hulp van de Ch. off. heb ik het luik weer terug geplaatst. En nu is het oefenen oefenen oefenen.

Nog een beetje informatie over de komende drie weken:
We hebben vorig weekend ten anker gelegen voor de haven van Genova, Italië. Dit betekent: BBQ-en en loodsladder+ gangway overboord en zwemmen! Heel leuk en gezellig.
Nu liggen we al een paar dagen in de haven. We moeten nog een paar dagen wachten en dan kunnen we een lading overnemen van Sevenstar (een dochterbedrijf van Spliethoff). Dit betekend dat we jachten gaan laden. Deze jachten zijn bedoeld voor een bootshow. We gaan eerst naar St. Thomas (Virgin Islands) en dan gaan we door naar West Palm Beach, Florida. Er wordt misschien nog een stop gemaakt in Gibraltar, maar dit is niet zeker.
Ik ben heel erg benieuwd naar de jachten en hoe we dit gaan sjorren, leuk!

Voor de rest is de bemanning heel aardig en willen ze alles 5 keer voor je uitleggen als je het niet snapt. Wij zorgen voor enthousiasme en inzet en we krijgen het dubbel en dwars terug, SUPER!!

Tot het volgende bericht!

  • 14 September 2012 - 00:48

    Thijs VM:

    Hey Suus! Leuk verhaal! Klinkt er goed allemaal, en echt gaaf dat je zo snel al zo veel zelf mag doen! Dat had ik met die containers en een zeer strak tijdschema niet hoor :p
    Ik ben benieuwd naar de jachten die je gaat laden! En dan lekker naar de carib dus!
    Heel plezier en succes daar!
    Goede vaart! X Thijs

  • 14 September 2012 - 09:57

    Opa Hannes:

    Morrie Suus,
    Wat een pret daar, niet te veel BBQ n hoor of hé alleen kip?
    Als we naar 't weer kijken is het niet erg veel soeps daar in Genova.
    Ik ben in 1959 eens met een bootje (560 ton)in Palermo geweest, was met de Lucas Bols II.
    Moesten daar zwavel laden. We hebben daar toen scootertjes gehuurd, weet ik nog. Het was toen erg warm.
    Als je elke dag de hele riedel af moet werken hebben jullie het druk.
    Ook op deze boot is vaseline erg in trek zeker.
    Spannend die jachten laden, zullen van die hele dure zijn.
    Palm Beach, Virgin Islands mensen wie maakt dat nou mee ?
    Nou ja, je moet wat werken, ga zo door met leuke verhalen maken.
    Wij genieten er van en vertellen het aan iedereen.
    Ik denk dat de tijd omvliegt als je het zo druk hebt.
    Oma is naar het zwembad, die zal zo wel komen.Ze heeft wel flink tegen wind.
    Tot de volgende meel.

  • 14 September 2012 - 11:48

    Elizabeth:

    Fantastisch Susan!
    Ik heb genoten van je reisverslag.
    Wat een oenen, die medestudenten van je op Schiphol!Ze zullen het nog wel merken wie Susan is.
    Jij hebt daar vast beter weer dan wij. Het regent hier nu en de temperatuur zakt naar 18 graden.
    Pake Arjen is weer uit het gips. Scheurtje in enkel. 1 week spalk van gips (mocht hij niet op srtaan) en 3 weken loopgips.Onze hele vakantie dus thuis geweest. Geen probleem. Lekker weer en veel werk in de tuin.
    Gelikkig dat je nu op het schip zit, dan heb je ook geen tijd om Arjen heel erg te missen.
    Je zult zien dat de tijd vliegt als je het naar je zin hebt!

    Hartelijke groet van de beide tjotters uit Heerenveen

  • 15 September 2012 - 11:31

    Ome Freek:

    Leuk verhaal suus, ik kijk al uit naar t vervolg.
    En wij wensen je nog veel plezier en een goede vaart.
    Geniet ervan.
    Groeten uit Rustenburg

  • 15 September 2012 - 13:34

    (tante) Nadja Laret:

    Hoi Susan,

    Wat een leuk verhaal!!
    Fantastisch dat ik je zo kan volgen. Heel veel plezier op je reis.
    Hartelijke groeten van tante Nadja

  • 15 September 2012 - 15:23

    JEPH:

    als je door lijft gaan met schrijven blijven wij lezen!! erg leuk allemaal en wat mooi dat je zo goed met een kraan kan werken. ken je zo bij de huisvuilcentrale aan de gang ooit!! en zwemmen bij genuea wie kan dat nou zeggen (ik dacht dat daar witte haaien zaten??!!) nou veel plezier verder en tot snel.

  • 15 September 2012 - 16:20

    Joke:

    Leuk Susan, blijf maar lekker schrijven over je belevenissen want je hebt er nog een fan bij!
    Ik dus! Ik ga je volgen tot je weer thuis bent!
    Heel veel plezier met de "mannen" aan boord en laat ze maar een poepie reuken door die stoere meid uit Leeuwarden!
    Groetjes van tante Joke en ome Zeeg

  • 18 September 2012 - 10:45

    Cornelius A. Den Rooijen:

    Ahoy Susan.
    Hartstikke goed! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. De overgang is wel groot nietwaar van het MIWB naar het harde zeemansbestaan. Wij van het Kon. College Zeemanshoop leven met je mee. Zelf heb ik heel wat keren havens als Ligura, Genua, Livorno, Salerno etc aangelopen. En nu op naar de Carib! Vrijdag gaan wij (3 man sterk) namens de vereniging naar de finale diploma uitreiking Ook namens de VOZT een ´Goede stoom´ toegewenst.
    Groeten, Cornelius.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Genua

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2013

De Laatste loodjes

21 December 2012

I’m coming home, but not yet.................

05 November 2012

Howdy Sandy

09 Oktober 2012

Hello / Goodbye Saint Thomas

25 September 2012

Jachten finito
Susan

Actief sinds 06 Juli 2012
Verslag gelezen: 772
Totaal aantal bezoekers 17277

Voorgaande reizen:

31 Juli 2012 - 31 Januari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: